|
|
|
Természetismeret munkafüzet 5. osztály
|
Élő és élettelen környezetünk
5. évfolyam, 12. kiadás (2024. 02. 28.) Mozaik Kiadó
méret: 168x238 mm
terjedelem: 112 oldal
tanterv: NAT 2012
egyéb tanterv: NAT 2020-hoz is ajánlott
1 540 Ft
Kosárba
|
Az MS-2604U tankönyvhöz kapcsolódó munkafüzet. Jól használható mind az együttes csoportmunka, mind a differenciált foglalkoztatás, mind pedig az egyéni tanulási módszerek alkalmazása esetén. Célja az alapvető ismeretek elmélyítése, alkalmazása, az elemi készségek, kompetenciák kialakítása, valamint a tanulói önállóság fejlesztése. |
Kapcsolódó kiadványok
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
Kedves Gyerekek! | 3 |
I. AZ ANYAG ÉS NÉHÁNY FONTOS TULAJDONSÁGA | 4 |
Az anyag és tulajdonságai | 4 |
Az anyag különleges tulajdonságai | 6 |
Mérjük meg! (munkáltató óra) | 8 |
A víz | 12 |
A levegő | 14 |
Keverékek | 16 |
A talaj | 17 |
Összefoglalás | 18 |
II. ÉLET A KERTBEN: AZ ŐSZI KERT | 21 |
Évszakok a kertben | 21 |
A növények életfeltételei | 22 |
Az őszibarackfa, a szilvafa rokona | 23 |
Unokáinknak ültetjük | 24 |
A szőlő | 25 |
A paprika | 26 |
A káposztafélék | 27 |
Madaraink védelmében | 28 |
Összefoglalás | 29 |
III. ÁLLATOK A HÁZBAN ÉS A HÁZ KÖRÜL | 31 |
Hűséges társunk, a kutya | 31 |
A házisertés | 32 |
A szarvasmarha | 33 |
A házityúk | 34 |
Állati eredetű anyagok vizsgálata | 35 |
A házi veréb és a füstifecske | 36 |
A házi légy | 37 |
Összefoglalás | 38 |
IV. TÁJÉKOZÓDÁS A TÉRKÉPEN | 41 |
Az alaprajztól a térképig | 41 |
Irányok, távolságok a valóságban és a térképen | 43 |
Miről mesél a domborzati térkép? | 44 |
A közigazgatási térkép | 45 |
Gyakorold a térképvolvasást! | 46 |
Útitársunk, a térkép | 48 |
A Föld, ahol élünk | 50 |
Földrajzi helymeghatározás | 51 |
Gyakorold a helymeghatározást! | 53 |
Akik feltérképezték a világot | 54 |
Összefoglalás | 55 |
V. A FÖLD ÉS A VILÁGEGYETEM | 57 |
Pillantás a világűrbe | 57 |
Otthonunk, a Föld | 58 |
Égi kísérőnk, a Hold | 59 |
Az űrkutatás története | 60 |
Az örök nyártól a jégvilágig | 61 |
A levegő felmelegedése | 62 |
A szél és a csapadék | 63 |
Az éghajlat és módosító tényezői | 64 |
Tájékozódás hazánk éghajlati térképein | 65 |
A változó éghajlat | 67 |
Projekt: időjárás, éghajlat | 70 |
Összefoglalás | 72 |
VI. ÉLET A KERTBEN ? A TAVASZI KERT | 75 |
Megjött a tavasz | 75 |
A vöröshagyma | 76 |
A tulipán | 77 |
A burgonya | 78 |
Amit a szobanövényekről tudni kell | 79 |
A talajlakó földigiliszta | 83 |
Csigák a kertben | 84 |
Vegyszerek nélkül | 85 |
Összefoglalás | 86 |
VII. FELSZÍNI ÉS FELSZÍN ALATTI VIZEK | 89 |
Felszín alatti vizek | 89 |
Folyóvizek | 90 |
A forrástól a torkolatig | 91 |
Hazánk tavai | 92 |
A természetes vizek védelme | 93 |
Kísérletezz! | 94 |
Nemzeti parkok képes kalauza | 95 |
Összefoglalás | 96 |
MIT KELL TUDNUNK A TANÉV VÉGÉN? | 99 |
Az anyagokról és néhány fontos tulajdonságukról | 99 |
A földrajzi környezetről | 101 |
Környezetünk élőlényeiről | 105 |
TARTALOMJEGYZÉK | 111 |
A kiadvány bevezetője
Kedves Gyerekek! Az 5. osztályban vizsgáljátok környezetetek anyagait, változásait, a természet jelenségeit. Kutatjátok az okokat, levonjátok a következtetéseket, megvizsgáljátok az anyagok tulajdonságait. Megismeritek legjellemzőbb termesztett növényeinket, tenyésztett állatainkat, az ember életében betöltött szerepüket. Megtanuljátok, hogyan kell tájékozódni a valóságban és a térképen. Megismeritek a felszíni és felszín alatti vizek jellemzőit. Felismeritek milyen veszélyek fenyegetik környezetünket és az élőlényeket. Ahhoz, hogy eredményesen elsajátítsátok a tankönyvben levő ismeretanyagot, szükséges: - a rendszeres tanulás; - az ismeretek folyamatos rögzítése, gyakorlása; - a hiányosságok pótlása. Ebben segít a természetismeret munkafüzet is, mert: - ráirányítja a figyelmet a tananyag leglényegesebb részeire, így tudatosulnak az esetleges pótolnivalók; - segíti a megértést, a logikai összefüggések elmélyítését; - lehetővé teszi a hasonlóságok és különbségek felismerését, az ismeretek rendszerezését; - gyakoroltatja az ábraelemzést, a térképen való tájékozódást; - jártasságot alakít ki a feladatok megoldásában.
A munkafüzet felépítése követi a tankönyv tananyagelrendezését. Egy-egy leckéhez átlagosan 4-5 feladat készült, melyek jól hasznosíthatók az önálló ismeretfeldolgozás során is. Az összefoglalások, év végi ismétlések jóval több feladatot tartalmaznak, az egyes leckék, témák közötti kapcsolatok megláttatásával hozzájárulnak a rendezett tudás megszerzéséhez. A *-gal jelölt feladatok egyéni kutatómunkát, kísérletet igényelnek. A feladatok különböző tudásszinten, változatos formában mérik a teljesítményeteket, így jelentős mértékben fejleszti a - gondolkodásotok; - feladatmegértő és feladatmegoldó képességetek. A munkafüzet segítségével - sikeresebben teljesíthetitek a tantárgyi követelményeket; - eredményesebben birkózhattok meg az írásbeli feleletekkel és témazárókkal. |
|