Tanév eleji ismétlés | 6 |
Beköszöntő | 5 |
A magánhangzók és a mássalhangzók | 7 |
Helyesírási alapelvek, szabályok | 9 |
A szó alakja, jelentése, szerkezete | 10 |
A szófajok és helyes használatuk | 11 |
Magán- és közéleti kommunikáció | 12 |
Szóbeli és írásbeli közlésmód | 13 |
A kulturált nyelvi magatartás | 15 |
Beszédhelyzetek | 17 |
Beszédhelyzetek az iskolában | 19 |
Kommunikáció írásban | 22 |
Kommunikáció szövegek útján | 23 |
A könyv- és a könyvtárhasználat | 25 |
Az egyszerű mondat | 26 |
A mondat fogalma és fajtái | 27 |
Állítás és tagadás | 29 |
A mondat jelentése | 30 |
A mondat szerkezete | 32 |
A tagolt mondat szerkezete | 34 |
Az egyszerű mondat fő részei | 35 |
Az alany és az állítmány a szövegben | 38 |
Az egyszerű bővített mondat | 40 |
A tárgy | 41 |
Részösszefoglalás. Mit tanultunk az egyszerű mondatról? | 44 |
Mit határoznak meg a határozók? | 45 |
A helyhatározó | 47 |
A képes helyhatározó | 50 |
Határozók és szövegek I. | 51 |
Az időhatározó és a számhatározó | 53 |
A módhatározó és a tekintethatározó | 56 |
Az állapot- és a számállapot-határozó | 58 |
Az eszközhatározó | 60 |
A társhatározó | 62 |
Az okhatározó és a célhatározó | 64 |
A fokhatározó és a mértékhatározó | 66 |
Határozók és szövegek II. | 68 |
Az eredethatározó | 69 |
Az eredményhatározó | 71 |
A részeshatározó | 73 |
Az állandó és a hasonlító határozó | 75 |
Részösszefoglalás. A határozók áttekintése | 77 |
A jelző és a jelzős szószerkezet. | 78 |
A minőségjelző | 79 |
A mennyiségjelző | 81 |
A birtokos jelző | 83 |
Az értelmező jelző | 85 |
Jelzők és szövegek | 87 |
Részösszefoglalás. A jelzők áttekintése | 89 |
A szóalkotás | 90 |
A szóalkotás módjai | 91 |
A szóösszetétel | 93 |
Az alárendelő összetett szó | 94 |
A mellérendelő összetett szó | 96 |
A mozaikszók és a rövidítések | 98 |
A szóképzés | 99 |
Milyen szavakat képezhetünk igékből? | 100 |
Milyen szavakat képezhetünk névszókból? | 102 |
Tanév végi ismétlés | 104 |
Ismétlés lépésről lépésre | 105 |
Kislexikon | 106 |
Ebben a tanévben új feladatok várnak rád. Tovább bővítheted kommunikációs ismereteidet, így nem fog nehézséget okozni egy iskolai beszámoló kidolgozása vagy egy hivatalos ügy elintézése. Az idén az egyszerű mondat részeiről, valamint az összetett szavakról tanultok bővebben. Azonkívül érdemes az emlékezetedbe vésned a Figyelemkeltő rovat ismereteit, és elolvasnod a Nyelvi csodabogarak érdekességeit. Fontos, hogy bízz magadban! Hidd el, a követelmények, elvárások nem haladják meg a képességeidet! Ha valami mégis nehezebben megy, időben kérhetsz és kaphatsz segítséget.
Taneszközeidet már jól ismered: a tankönyv beosztását követi a munkafüzet és a tudásszintmérő. Ha a feladatok megoldása gondot okoz, segít a tankönyv, különösen a kislexikon. Remélem, egyre gyakrabban használod A magyar helyesírás szabályai című segédkönyvet és A magyar szólások és közmondások gyűjteményét. Haszonnal forgathatod a Magyar értelmező kéziszótárt, a Magyar szókincstárat és a különböző lexikonokat. Valamennyit megtalálhatod az iskolai könyvtárban. A jó eredmény eléréséhez továbbra is vedd komolyan a tankönyv útmutatásait (Emlékeztető, Új kérdés, Tanulnivaló stb.), forgasd gyakran a kislexikont! Előbb mindig a szóbeli leckét tanuld meg, utána végezd el az írásbeli feladatokat, és soha ne hagyd el az önellenőrzést! Légy mindenben igényes, alapos, pontos! |