|
|
|
Nyelvtan tankönyv 9. osztály
|
Tankönyv
9. évfolyam, 12. kiadás (2024. 08. 05.) Mozaik Kiadó
méret: 192x258 mm
terjedelem: 204 oldal
tanterv: NAT 2012
egyéb tanterv: NAT 2020-hoz is ajánlott
2 580 Ft
Kosárba
|
A munkatankönyv hatékony segítséget nyújt az iskolában tanultak megértéséhez és elmélyítéséhez, és külön hangsúlyt helyez a diákok számára nehezebben érthető ismeretek alapos és közérthető magyarázatára.
Az egyéni tanulást támogatják az ábrák, táblázatok, elemzések és a gondosan felépített feladatsorok a fogalmak, összefüggések megértéséhez. A tanórákra való felkészülés mellett a sikeres érettségihez is fontos segítséget nyújt.
A kötet jól használható a NAT 2020 kerettanterv szerinti oktatáshoz is. |
Kapcsolódó kiadványok
MS-2354U2 280 Ft
MS-2353U2 280 Ft
MS-2371U2 780 Ft
MS-23732 780 Ft
MS-2372U2 380 Ft
MS-35043 680 Ft
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető
* A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |
Mintaoldalak
Tartalomjegyzék
Kommunikáció | 7 |
A kommunikáció fogalma, tényezői és funkciói | 8 |
A kommunikáció mint interdiszciplináris fogalom (Emelt szint) | 15 |
A személyközi kommunikáció | 16 |
A nyelvi és nem nyelvi kommunikációs normák kultúránkénti eltérései példák alapján (Emelt szint) | 21 |
A tömegkommunikáció fogalma és funkciói | 22 |
A tömegkommunikáció hatása a gondolkodásra és a nyelvre | 27 |
A média típusai és műfajai | 32 |
Összefoglalás | 40 |
A nyelvi szintek grammatikája | 41 |
A nyelv mint jelrendszer | 42 |
Társadalmak és kultúrák jelrendszereinek történeti eltéréseire egy-két példa (Emelt szint) | 47 |
A magyar nyelv hangrendszere | 48 |
A hangok találkozása a beszédben | 53 |
Összefoglalás | 58 |
A szavak felépítése: a szóelemek | 59 |
A magyar szókészlet és a szóalkotás módjai | 66 |
Alapszófajok I. Az igék, a főnevek, a melléknevek, a számnevek és a határozószók | 72 |
Többszófajúság (Emelt szint) | 79 |
Alapszófajok II. A névmások és az igenevek | 80 |
A viszonyszók és a mondatszók | 86 |
Összefoglalás | 92 |
A mondat fogalma és csoportosítása | 93 |
A rendszermondat és a szövegmondat (Emelt szint) | 101 |
A mondatok felépítése. A szószerkezetek | 102 |
Az alany és az állítmány | 107 |
A tárgy, a határozók és a jelzők | 114 |
Az alárendelő összetett mondatok | 122 |
A mellérendelő összetett mondatok | 130 |
A többszörösen összetett mondatok | 130 |
A szinteződés és a tömbösödés jelenségei (Emelt szint) | 136 |
Összefoglalás | 138 |
Szövegtan | 139 |
A szöveg fogalma. A szöveg egységének feltételei | 140 |
A szöveg szerkezete | 146 |
A szöveg értelmét alakító nyelvi és nem nyelvi tényezők | 153 |
Kiegészítés a szöveg pragmatikai megközelítéséhez (Emelt szint) | 159 |
A szöveg jelentésbeli kapcsolóelemei | 160 |
A szöveg nyelvtani kapcsolóelemei | 167 |
Szövegolvasási stratégiák | 172 |
Összefoglalás | 176 |
Helyesírás | 177 |
Helyesírásunk alapelvei | 178 |
A szöveg központozása | 183 |
Egybeírás és különírás | 188 |
Az idegen közszavak és tulajdonnevek írása | 192 |
Összefoglalás | 200 |
Új szakszavak jegyzéke | 201 |
Forrásjegyzék | 202 |
Képjegyzék | 202 |
A kiadvány bevezetője
Kedves Diákok!
Első középiskolai nyelvtankönyveteket tartjátok a kezetekben, amely feleleveníti, összefoglalja és gazdagítja eddigi nyelvtani ismereteiteket. Az anyanyelv nem csupán egy tantárgy, hanem ember voltunk lényege, mivel általa tudunk kapcsolatot teremteni másokkal és közelebbről megismerni a világot. A nyelvi rendszer jeleit és szabályait tanulmányozva rádöbbenhetünk arra is, milyen logikusan felépülő és lenyűgöző szépségű a magyar nyelv. Az állandóság mellett azonban sokrétű változás is jellemzi, hiszen a világ fejlődése nyomot hagy az emberi kommunikáción. Elég, ha csak az új technikai eszközök megjelenésére és az ezekkel kapcsolatos kifejezésekre vagy a fiatalok által létrehozott modern nyelvi érintkezési formákra gondolunk. Nyelvtankönyvetekben mindezek az ismeretek és szempontok megjelennek. Ezenkívül nagy hangsúlyt kap a szövegértés és szövegalkotás fejlesztése is. Hiszen ezekre a képességekre az iskola mellett az élet számos területén szükségünk van, amikor például egy jó állást szeretnénk elnyerni, vagy számlát nyitnánk egy bankban. A könyvben lévő ismeretek elsajátítása pedig nemcsak az önérvényesítés szempontjából kiemelkedően fontos, hanem a sikeres érettségihez is kellő alapot nyújt.
A könyv négy fejezetének leckéi hasonló módon épülnek fel: 1. A felvezető, ráhangoló feladatok az általános iskolai vagy a saját nyelvi tapasztalatokból szerzett tudást elevenítik fel. 2. Az anyanyelvi ismereteket tárgyaló részben - a legfontosabb fogalmakat, meghatározásokat vastag betűvel, illetve sárga háttérrel emeltük ki; - a hatékony tanulást, megértést segítik a színes keretekben megjelenő - táblázatok, ábrák; - a nyelvi elemzést megkönnyítő magyarázatok; - nyelvhelyességi tanácsok; - a lecke témájához kapcsolódó érdekességek színesítik, gazdagítják a tanultakat. 3. A gyakorló feladatok az ismeretek elmélyítésén túl a nyelvi leleményesség, az önkifejezés fejlesztését segítik. A közösen, csoportban és párban elvégzendő feladatok alkalmat nyújtanak a társakkal való együttműködésre. Bizonyos feladatokban a hiányzó szavak, mondatok helyét kihagytuk. Ezeket a feladatokat azonban nem szükséges a könyvben megoldanotok, hanem átmásolva őket, a füzetetekben is dolgozhattok. Az egyes témaköröket összefoglaló oldal zárja, az emelt szintű érettségi tudnivalóit pedig a leckék végén találjátok. A tankönyv végén kapott helyet az új szakszavak jegyzéke. A könyvben *-gal jelöltük meg azokat a fogalmakat, amelyek a középszintű érettségi követelményrendszerében szerepelnek, **-gal pedig azokat, amelyek az emelt szintű érettségiében. |
|